קרן קופרו לשיווק תוכן ישראלי פועלת לקידום יוצרי ויוצרות קולנוע לאורך השנה. הפעילות של הקרן תלויה רבות בשיתוף הפעולה המתמשך עם תעשיית הקולנוע בישראל ובעולם.

תרומתכם.ן תסייע לקופרו להרחיב את פעילותנו בהפצת סיפורים מישראל ברחבי העולם ולהגדיל את מעגל היוצרים.ות בהם.ן נוכל לתמוך. תרומה בכל סכום תתקבל בברכה. התרומה מוכרת לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, קבלה תשלח בהתאם.

לתרומה כספית >>

אתם.ן מוזמנים.ות להצטרף אלינו כמתנדבים.ות במגוון האירועים שהקרן מפיקה. להתנדבות ניתן לשלוח לנו מייל ל: info@copro.co.il או למלא פרטים בטופס יצירת קשר בעמוד צור קשר ונחזור אליכם.ן

הפקת אימפקט

מפיקי אימפקט הם מומחים מיומנים שיוצרים ומנהלים קמפיינים אסטרטגיים של עשייה חברתית הבנויים סביב סרט תיעודי. מפיקי אימפקט עובדים הן עם יוצרים מתעשיית הקולנוע (מפיקים, משקיעים, מפיצים, מציגים, גופי שידור, פלטפורמות סטרימינג), והן עם הקהילה הרחבה יותר (מלכ"רים, ארגונים לא ממשלתיים, ממשלה, ארגונים קהילתיים, מוסדות ציבור, המגזר הפרטי, , גופים חינוכיים ועוד). זאת, כדי להגיע לקהל רחב, להעמיק את המעורבות שלהם בנושא ובמסרים שלו, כך שהצופים יהפכו לסוכני שינוי ופעולה. סרטים דוקומנטריים יכולים להעלות את מודעות לעוולות ולנושאים חשובים, אבל כשהם משולבים עם הנעה לפעולה, הם יכולים גם להביא לשינוי אמיתי בנושאים מהותיים.

בשנת 2018, Doc Producers Alliance ארה"ב הגדירה "מפיק אימפקט": 'מפיק אימפקט אחראי על מקסום הפוטנציאל של סרט לשינוי חברתי. התפקיד עשוי להשתנות בהתבסס על נושא הסרט ומטרות ההפצה המוגדרות, אך לרוב כוללות פיתוח אסטרטגיה, מיפוי נושאים, הנחיית BRAIN TRUSTS, פיתוח וניהול שותפויות ארגוניות, הפקת תוכן דיגיטלי ומעורבות, והערכה ומדידה של האימפקט. מפיק אימפקט עשוי גם לתאם ו/או לפקח על ההפצה הרשמית של הסרט. מפיק אימפקט עשוי למלא תפקיד גם בפיתוח תסריט ובגיוס כספים, החל מהקדם-הפקה״.

על הפקת אימפקט מנקודת מבט של מפיקת אימפקט:

מה הוא מפיק אימפקט?

מאת ארין סונרסון (קישור)

התשובה הקצרה לשאלה מי הם.ן מפיקי/מפיקות האימפקט היא שמפיקי/מפיקות אימפקט דואגים לכך שהאנשים הנכונים יצפו בסרט, ולא רק שכמה שיותר אנשים יצפו בסרט. כלומר, אנחנו מתמקדים באנשים שיכולים לקלוט את המסר של הסרט, ולא רק במספר האנשים שמגיעים להקרנה.

כשאני נכנסת לקמפיין חדש, אני מביאה נקודת מבט חדשה מבחוץ. אני מסתכלת על הסיפור של היוצרים/היוצרות מנקודת מבט של אדם זר, שמנסה לראות איזה סוג של השפעה יכולה להיות לסיפור הזה. השאלה הראשונה שאשאל אתכם כבמאים/במאיות היא: למה סיפרתם.ן את הסיפור הזה? מה היה בסיפור שכבש את סקרנותכם.ן עד כדי כך שהייתם מוכנים להישאר איתו דרך כל הקשיים, עד למקום שבו אתם נמצאים.ות עכשיו?

הסקרנות הזו היא שתניע את קמפיין האימפקט, כי המטרה שלי היא לקחת את הקהל באותה קשת (arc) של הרגשות שחוויתם.ן – מסקרנות לגבי נושא מסוים, דרך תחושת ידע, אמפתיה ואולי אף כעס, ועד לקריאה לפעולה.

ישנם מפיקי ומפיקות אימפקט שיש להם רקע בתחום הקולנוע, אך רבים מהם אינם באים מתחום זה. הרקע שלי, למשל, הוא בעבודה סוציאלית; עבדתי בתחום זה במשך כ-15 שנים בארגונים שונים שניסו לשתף פעולה למען קורבנות התעללות בילדים. זו מיומנות של חיבור בין אנשים עם מניעים או משימות שונים, ופיתוח שיתופי פעולה לקראת מטרה משותפת. מפיקי ומפיקות אימפקט אחרים מגיעים מתחומים כמו יחסים בינלאומיים, מדיניות ציבורית, פסיכולוגיה, תקשורת ציבורית ועוד. בדרך כלל, חברות ייעוץ גדולות יכללו צוותים עם רקע מגוון, במיוחד בתחום היחסי ציבור, שיווק והפצה.

מפיקי ומפיקות אימפקט עובדים במגוון דרכים – חלקם הם יועצים עצמאיים, אחרים מנהלים עסקים קטנים, וחלקם עובדים בחברות גדולות יותר. ישנם גם פעילים חברתיים או מומחים בנושאים מסוימים המשולבים בארגון ללא מטרות רווח ועובדים שם על קמפיין מסוים. אני הקמתי את העסק הקטן שלי, Third Stage Consulting, כי זה מאפשר לי להעסיק אנשים לפי הצורך בקמפיינים שונים, ואני גם עובדת עם מספר יועצים שהם מומחים בתחומים אחרים. אני רואה את עצמי כמומחית בקמפיינים ואסטרטגיה, ועבדתי על יותר מ-50 קמפיינים במהלך תשע השנים האחרונות.

אחת השאלות שאני נשאלת לעיתים קרובות היא מה ההבדל בין קמפיין אימפקט (Impact Campaign) לבין קמפיין קהילתי (Community Outreach). הדרך שבה אני רואה זאת היא שקמפיין אימפקט הוא עם "אימפקט" ב"אותיות גדולות", בעוד שקמפיין קהילתי הוא עם "אימפקט" ב"אותיות קטנות". זה בהחלט לא נועד להמעיט בחשיבות הקמפיין הקהילתי, שהוא חשוב מאוד, אך קמפיין אימפקט הוא תוכנית שמטרתה לשבש, לאתגר ולשנות רמה מסוימת של מדיניות ציבורית. קמפיינים אלה מכוונים לציבור הרחב, בעוד שקמפיינים קהילתיים מכוונים לקהל מסוים כדי לאמת את עבודתם, להגדיל משאבים וכדומה, אך הם אינם נמדדים באותה מידה כמו קמפיינים אסטרטגיים המכוונים למטרה מסוימת.

דוגמה לקמפיין חקיקתי שעבדתי עליו הוא הסרט "Almost Sunrise", שמספר על שני ותיקים שצועדים ברחבי ארה"ב בניסיון להתמודד עם ההפרעה הפוסט-טראומטית שלהם. אחת התגליות שהם עושים במהלך הדרך היא היתרונות של סוגי רפואה אלטרנטיבית, כגון מדיטציה, נשימות, טיולים בטבע ועוד. במקרה, הייתה הצעת חוק שהייתה בהליכי חקיקה במחלקת העניינים הוותיקים, שהייתה מאפשרת תמיכה כספית לרפואה אלטרנטיבית וטכניקות טיפול עצמי במוסדות רפואיים לוותיקים. שיתפנו פעולה עם המחוקק שדחף את החוק והשתמשנו בסרט כדי להקרין אותו באירועים פרטיים.

חשוב לדעת שאף מפיק.ת אימפקט אינו יכול לבצע את כל התפקידים הדרושים בקמפיין אימפקט, ולכן התחום הראשון שבו עובדים בדרך כלל הוא ניהול אסטרטגי ותכנון אסטרטגי. זהו הזמן שבו הבמאי.ת והצוות מתחילים למפות את המטרות, היעדים, לוחות הזמנים והתקציבים שלהם. התחום השני הוא ניהול יומיומי של הקמפיין, ולעיתים קרובות זה תפקיד של המפיק.ה הסרט ולא של מפיק.ת האימפקט. אך שוב, כל מצב הוא ייחודי ושונה.

לעיתים מפיקי ומפיקות אימפקט גם מסייעים בגיוס כספים, בעיקר בקרנות וקרנות יסוד, כולל מחקר וכתיבה או בדיקה של בקשות מענק. אחד התחומים המרגשים בעבודה זו הוא ניצול של הפצה, שידור והקרנות בכורה. לפעמים מפיקי ומפיקות אימפקט עוסקים בבניית קהל, ולעיתים הם מעורבים בהקמת פאנלים עם שותפים מ-NGO להקרנות ציבוריות, ואף בשידורים בטלוויזיה.

אחת השאלות שתמיד נשאלת היא האם קמפייני אימפקט יקרים. התשובה היא כמובן שזה תלוי. אבל אומר מניסיוני ביותר מ-50 סרטים, רק בקמפיין אחד היו לנו תקציבים זמינים כבר בתחילת הקמפיין. אני חושבת על הקמפיין בשלביו השונים, ובהתאם לכך על המקומות שבהם יהיה צורך בכסף. השלב הראשון הוא כמובן תכנון אסטרטגי, שבו מפתחים תוכנית אסטרטגית שמזהה את החזון, המטרות, היעדים, לוחות הזמנים, התקציבים ונקודות ההערכה. עלות שלב זה נעה בד"כ בין 2,000 ל-5,000 דולר, תלוי בהיקף ובמורכבות הקמפיין. גורמים נוספים שישפיעו על העלות כוללים את משך הקמפיין, ככל שהקמפיין ארוך ומורכב יותר, כך הוא יקר יותר.

בנוסף, יש לחשוב על עלויות נוספות כמו שכר העבודה שלכם, מה שאני בהחלט ממליצה לכם לכלול כמפיקים ומפיקות, וזה לעיתים קרובות הדבר האחרון שאנו עושים/עושות, אבל הוא צריך להיכלל, במיוחד אם אתם משקיעים זמן בעבודת האימפקט. עלות נוספת היא שכרם של היועצים שאתם שוכרים, כמו יועצים אסטרטגיים, מפיקי אימפקט נוספים, מנהלי קמפיין ברשתות חברתית, מומחות/מומחים בתקשורת, או מפתחי תוכניות חינוכיות.

יש גם עלויות קשיחות כמו נסיעות שיידרשו בקמפיין. אם יש לכם.ן מטרות בתחום החינוך ואתם.ן רוצים/רוצות להשתמש בסרט באוניברסיטאות, בכיתות לימוד וכדומה, לעיתים קרובות יבקשו מכם גרסה מקוצרת של הסרט באורך 45-60 דקות, שניתן להשתמש בה במסגרת לימודית. זה כמובן ידרוש עריכה נוספת ולכן יהיה יקר יותר.

לסיכום, עבודת מפיק האימפקט כוללת:

ניהול אסטרטגי:

הגדרת יעדי הקמפיין, מסרים וטקטיקות שינוי (מדיניות, שיטות עבודה ארגוניות וכו')

זיהוי מקבלי ההחלטות, המשפיענים,והקהלים שיכולים להוביל לשינוי

ניהול כולל של הקמפיין על כל חלקיו

גיוס מימון:

כתיבת בקשות למענקים רלוונטיים

תִקצוּב וניהול שותפויות

פנייה לבעלי עניין:

פיתוח ומעורבות של גורמים מומחים מייעצים באמצעות Brain trusts

כתיבת הסכמים על שותפים

תקשורת עם השותפים

דילוג לתוכן